3 nejčastější rozmary nájemníků a jak je řešit
Pronajímáte byt nájemníkovi, který si stále na něco stěžuje? Stanovte si podmínky užívání bytu předem, ať vás nic nepřekvapí. A pokud přeci jen narazíte na rozmarného nájemníka, poradíme vám možnosti, jak situaci řešit.
Vyslyšet nájemníkovy požadavky patří k základům fungujícího nájemního vztahu, ovšem nemělo by to překračovat určitou mez. Kde však stojí ona hranice mezi vstřícným pronajímatelem a hotelovou službou? V případě dlouhodobého pronájmu se vyplatí mít v nájemní smlouvě předem stanoveno, zač nájemník platí nájemné. Máte-li obavy z vymýšlivého nájemníka, který vám bude neustále volat se svými stížnostmi, vyzkoušejte pronájem bytu přes agenturu. Správce pronájmu komunikuje s nájemníkem za vás a díky zkušenostem s různými typy nájemců ví, jak řešit standardní situace a jak naopak přistupovat k rozmarům.
Neustálé stížnosti
Stěžuje si váš nájemník na chování sousedů? Ruší ho okolní chov domácích zvířat? Nebo že včas nevyvezli popelnice? A mnoho dalších opakovaných stížností, které často ani nejsou založeny na pravdě. Lidé, kteří si neustále jen stěžují a jejich požadavkům leckdy není možno vyhovět, dokážou pronajímateli pořádně zatopit Jako majitel si tak samozřejmě vždy ověřte pravdivost informací a zjistěte, zda jsou stížnosti oprávněné a chování sousedů je v rozporu s pravidly sjednanými v nájemní smlouvě, dobrými mravy či zákonem. Obáváte se častých stížností a množství času stráveného jejich řešením? Obraťte se na správu pronájmu, která pečuje o byty i nájemníky a pomáhá majitelům nemovitostí s bezstarostným příjmem.
Špatná platební morálka
Jak postupovat v případě, když nájemník opakovaně neplatí nájemné se dočtete v našem článku Jak řešit vystěhování problémového nájemníka. Co když nájemník stále slibuje, že brzy vše uhradí, ale dlouhodobě se tak neděje? Dlužné nájemné si majitel bytu může strhnout z kauce, v nejhorším případě se přejde k soudnímu řízení, neb jak vyplývá z nájemní smlouvy - nájemník je povinen platit nájemné řádně a včas. Zajímá vás, jak se bránit proti chronickým neplatičům? Svého budoucího nájemníka si nezapomeňte prověřit, nebo kontaktujte svého správce pronájmu, který vám poradí, jak najít ideální nájemce a pronajímat byt bez rizika.
Drobné opravy v rámci běžného opotřebení
Stěžuje si váš nájemník na zastaralou malbu, zašlé podlahy či obklady, ucpaný odpad nebo nemoderní vypínače a opakovaně vás uhání, abyste to jako majitel co nejdříve vyřešili? O tom, co patří do kompetence pronajímatele a co by měl řešit sám nájemce jsme se rozepsali v článku Běžné opotřebení bytu a vybavení, kde se dozvíte, že nová výmalba nebo oprava podlahy způsobená běžným opotřebením musí být opravena nájemcem. Nad rámec běžného opotřebení je pak nájemce odpovědný za úhradu těch škod, které sám způsobil.
Pronajímáte vybavený byt a nájemník si stěžuje na roztržený potah sedačky, rozbitý rošt postele nebo oprýskanou kuchyň? Stav nábytku a vybavení uveďte do předávacího protokolu a nezapomeňte na pravidelnou fotodokumentaci při kontrolních návštěvách. Výrazně vám to pomůže při zjišťování příčiny způsobených škod. Byt i nájemníka pak doporučujeme pojistit.
Jak předcházet rozmarům nájemníka?
Nejlepším řešením je vždy prevence. Zájemce o byt si nezapomeňte prověřit na příslušných úřadech, podstatné náležitosti si sjednejte v nájemní smlouvě, stav vybavení nezapomeňte uvést v předávacím protokolu a v neposlední řadě buďte aktivní při pravidelných kontrolách. Zdá se vám toho až příliš? Vyzkoušejte služby správce pronájmu a pronajímejte byt bez starostí. Dokonalý nájemník nabízí svým klientům garantovaný nájem i stav bytu, pravidelné prohlídky včetně fotodokumentace i řešení komplikovaných vztahů s nájemníky.